Sonthida Keyuravong

Associate Professor Dr.

Position: Lecturer

Department: Language Studies

Educational background:

Year Degree earned Institution
1981 MA in Curriculum and Instructions University of  Kansas, USA
1978 BA in Teaching German and English Languages Faculty of Education, Chulalongkorn University

Professional experience:

พ.ศ. ชื่อตำแหน่ง หน่วยงาน
2550-ปัจจุบัน Advisor to Thailand TESOL, an Association of English Language Teacher’s in Thailand Thailand TESOL Association
2550-2551 Advisor to the English language Self-access Learning Center of School of Liberal Arts, Mae Fahluang University คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยแม่ฟ้าหลวง
2546-2549 Committee Member for Academic Affairs of The English Language Development Center (ELDC) of the Ministry of Education กระทรวงศึกษาธิการ
2545-2548 Subcommittee member of the Consortium for English language to be responsible for e- learning materials for universities กระทรวงศึกษาธิการ
2546-ปัจจุบัน Thailand country coordinator of an iEARN network (An International Education and Resource Network) – educational US-based network The American Embassy of Thailand
2543-ปัจจุบัน East Asian moderator of an English language network ELTeCS East Asia (English Language Teaching Contact Scheme of East Asia) The British Council
2544-2547 Consortiums for Teachers of English in Tertiary level of the Ministry of Education กระทรวงศึกษาธิการ
2543-2548 Senior committee member of the working group of the Ministry of      University Affairs for the improvement in  ELT in Thai states and private universities กระทรวงศึกษาธิการ
2538-2549 Executive committee member of Thailand TESOL, an Association of English Language Teacher’s in Thailand Thailand TESOL Association
2537-2544 Advisor to the English language Self-access Learning Center of Institute of Language and Culture, Ubonratchathanee University คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี
2535 President of Thailand TESOL, an Association of English Language Teacher’s in Thailand Thailand TESOL Association


Research interests:

Self-access learning
Technology in language learning and teaching
Course design and materials development

Research projects:

โครงการสำรวจการจัดการรายวิชาบังคับภาษาอังกฤษระดับอุดมศึกษาตามนโยบายของทบวงมหาวิทยาลัยปี 2544 (กระทรวงศึกษาธิการ 2551)

Content and Language Integrated Learning (CLIL) in Primary East Asia Context (Thailand) (The British Council 2551)

การเปรียบเทียบการเรียนการสอนภาษาอังกฤษในระดับประถมศึกษาของประเทศไทย และประเทศญี่ปุ่น (Comparative study of the teaching and Learning of English Language at a primary level in Thailand and Japan) (Japan Society of Promotion of Science  2551)

โครงการ ศึกษาวิจัยแนวทางการจัดการศึกษาสำหรับเด็กและเยาวชนที่มีความสามารถพิเศษ ด้านวิชาชีพ: บทเรียน จากต่างประเทศ  (สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา 2551)

การศึกษาการดำเนินงานและปัญหาของศูนย์การเรียนแบบพึ่งตนเอง SEAR ในโรงเรียนมัธยม 80 แห่งทั่วประเทศ (2550)

โครงการวิจัยเพื่อพัฒนาแผนยุทธ์ศาสตร์การพัฒนาความสามารถในการใช้ภาษา อังกฤษเพื่อเพิ่มขีดความสามารถ ในการแข่งขันของประเทศในช่วง 5 ปี (2549-2553) (กระทรวงศึกษาธิการ 2548)

การ วิเคราะห์ความต้องการในการใช้ภาษาอังกฤษของบุคลากรในอุตสาหกรรมเทคโนโลยี สารสนเทศ (ศูนย์พัฒนา ความสามารถทางภาษาอังกฤษ กระทรวงศึกษาธิการ 2547)

โครงการศึกษาเพื่อพัฒนาและประเมินศูนย์การเรียนรู้ภาษาอังกฤษแบบพึ่งตนเองของวิทยาลัยชุมชน 10 แห่ง ของ กระทรวงศึกษาธิการ 2547

โครงการ วิจัยการพัฒนาหลักสูตรลดระยะเวลาเรียนและหลักสูตรเพิ่มพูนประสบการณ์สำหรับ นักเรียนที่มีความสามารถ พิเศษด้านภาษาอังกฤษ ระดับมัธยมศึกษาตอนปลาย (สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาแห่งชาติ สำนักนายกรัฐมนตรี ร่วมกับ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ 2546)

โครงการวิจัยและพัฒนาโปรแกรมการเรียนภาษาอังกฤษซ่อมเสริมในหมวดวิชาศึกษาทั่วไปในระดับอุดมศึกษา (ทบวงมหาวิทยาลัย 2546)

การวิเคราะห์ความต้องการในการใช้ภาษาอังกฤษในวิชาชีพทางการท่องเที่ยวในจังหวัดเชียงใหม่ (คณะมนุษยศาสตร์  มหาวิทยาลัยเชียงใหม่ 2541)

โครงการ วิจัยเพื่อพัฒนาสื่อการสอนภาษาอังกฤษในการฝึกทักษะการอ่านเร็วด้วย คอมพิวเตอร์แบบมัลติมีเดีย (สถาบันภาษาและวัฒนธรรม  มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี, คณะมนุษยศาสตร์  มหาวิทยาลัยเชียงใหม่, และ ภาควิชาภาษาต่างประเทศ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์ 2539)

การศึกษาเพื่อพัฒนาคุณภาพศูนย์การเรียนรู้ภาษาอังกฤษแบบพึ่งตนเองของภาควิชาภาษาอังกฤษ คณะมนุษยศาสตร์ มหาวิทยาลัยเชียงใหม่  (2539)

Achievements:

  • President of Thailand TESOL 2002
  • The TESOL Virginia French Allen Awards for  Scholarship and Services in English Language Teaching in East Asian Region in 2005 from TESOL Association (An Association for Teachers of English to Speakers of Other Languages, USA)
  • ELTeCS East Asia Editor, network of English language teachers in East Asia region of the British Council (http://www.teachingenglish.org.uk/eltecs) 2001-present
  • Thailand Country Coordinator of iEARN (International Education and Resrouce Network), US-based electronic network of school teachers and students around the world (2001-present) (http://iearn.org/)

Publications:

Journals

  • Vidhayasai, T., Bunsom, T. and Keyuravong, S., Investigating the Use of Google Translate in “Terms and Conditions” in an Airline’s Official Website: Errors and Implications, PASAA, Volume 49, January – June 2015, pp. 137 – 166.
  • Wuttikrikunlaya, P., Singhasiri, W. and Keyuravong, S., The Use of Online Tools in L2 Writing: A Study of Thai University Students, Pasaa Paritat Journal, No. 30, 2015, pp. 107 – 148.
  • Phasomyard,W., Jimakon, P. and Keyuravong, S., When Affective Factors Change: A Corpus-based Analysis of Students’ Reflections in English E-portfolio, PASAA, Volume 46, July – December 2013, pp. 75 – 106.
  • Jirapanakorn, N., Trakulkasemsuk, W. and Keyuravong, S., A Move Analysis of English Research Article Introductions in Thai and International Medical Journals, rEFLections, Volume 17, No. 1, February 2014, pp. 41 – 56.
  • Jaroongkhongdach, W., Watson Todd, R., Keyaravong, S. and Hall, D., Differences in quality between Thai and international research articles in ELT, Journal of English for Academic Purposes, Volume 11, Issue 3, September 2012, pp. 194 – 209.
  • Okihara, K., Izumi, E., Chihiro, T., Keyuravong, S., Singhjasiri, W., and Pojanapunya, P., Perceived Needs for Primary-Level English in Japan and Thailand – Interim Report II, Journal of the school of Languages and Communication, Kobe University, No. 5/2008, pp. 71 – 98.
  • Watson Todd, T., Keyuravong, S. and Suthidara, K., 2008, High Hopes for Self-Access Learning at High School, TESOL Quarterly, USA, Vol 4, pp. 31 – 52.
  • Okihara, K., Keyuravong, S. & Tachibana C., 2007, Perceived Needs for Primary Level English in Japan and Thailand, Journal of the School of Languages and Communication, Kobe University, Japan, No. 4/2007, pp. 73 – 92.
  • Keyuravong, S. and Maneekao, K., 2006, Using E-mail consultations in a large class, rEFLections. Vol.9., pp. 50 – 66.
  • Watson Todd, R., Thienpermpool, P., and Keyuravong, S., 2004, Measuring the Coherence of Writing using Topic-Based Analysis, Assessing Writing, Vol. 9, No. 2, pp. 85 – 104.
  • Keyuravong, S. Maurice, K. and Vanikieti, K.,  April 1989, Putting a Reading Board and Cutting Down the Boredom, FORUM, Vol XXVII, No. 2, English Teaching Forum, USA, pp. 29 – 31.
  • Keyuravong, S. and Vanikieti, K., July 1986,  Constraints and Concerns in Curriculum Development, “Preliminary Analysis of a Case Study”, in Studies in Language and Language Teaching, Vol 2, No. 2, Department of Foreign Language, Mahidol University.

Books

  • Keyuravong, S., Insights from Thailand, Learning Through English: Policies, Challenges and prospects, Insights from East Asia, Malaysia: British Council East Asia, 2010, pp. 69 – 95.
  • Darasawang, P., Keyuravong, S. and Singhasiri, W., 2007, Developing Student Support in Self-access Centers, In Reconstructing Autonomy in Language Education: Inquiry and Innovation, Pelgrave Macmillan: Hampshire, New York, pp. 167 – 179.

Conference proceedings

  • Pumnoi, A., Vungthong, S. and Keyuravong, S., Thai Politicians’ Images through Referential and Predicational Strategies in the Nation and Bangkok Post Editorials, CD Proceedings of the 3rd National Conference on Applied Arts: NCAA 2012, คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี, กรุงเทพฯ, 14 ธันวาคม 2555, หน้า 147 – 159.
  • Buddharat, C., Keyaravong, S. and Hull, J., An Ethnographic Study of Communication and Language Use in Rural Thailand, (28 May 2012) Proceedings of the 3rd International Conference on Language and Communication “Interdisciplinary Discourses in Language and Communication” (ICLC), 15 – 16 December 2011, Bangkok, pp. 74 – 81.
  • Jaroongkhongdach, W., Watson Todd, R., Keyaravong, S. and Hall, D., Current Research Topics and Methods in Thai and International Research Articles in ELT, Proceedings of the 1st International English Language and Literary Studies Conference “Expanding Horizons in English Language and Literary Studies (ELLS)”, Montien Hotel, Bangkok, 18 – 20 October 2011, pp. 224 – 233.
  • Buddharat, C., Hull, J. and Keyurawong, S., Becoming an Ethnographer: A Personal Journey of an English Lecturer, CD Proceedings of the International Conference on Doing Research in Applied Linguistics, King Mongkut’s University of Technology Thonburi, 21 – 22 April 2011, p. 1 – 10.
  • Jaroonkhongdach, W., Watson Todd, R., Hall, D. and Keyurawong, S., Three Dimensions of Research Quality, Proceedings of the International Conference on Doing Research in Applied Linguistics, King Mongkut’s University of Technology Thonburi, 21 – 22 April 2011, p. 99 – 111.

Others

  • Watson Todd, R. and Keyuravong, S., Process and Product of English Language Learning in the National Education Act, Ministry of Education Standards and Recommended Textbooks at   the Secondary Level, 2004, ThaiTESOL Bulletin, Vol. 17,  No. 1, pp. 15 – 45.
  • Keyuravong, S., August 1997, The Use of Computers in English Language Teaching in Japan, ThaiTESOL Bulletin, Vol. 10, No.2, pp. 62 – 70.

Presentations:

  • Keyaravong, S., Mobile learning: A Change of Attitude for Teachers and Students, The 12th International Conference of the Asia Association of Computer Assisted Language Learning (AsiaCALL2013), Khon Kaen University, Khon Kaen, 21 – 23 November 2013, p. 1. (Keynote Speaker)
  • Keyaravong, S., Learning through English in Thai Schools: Policy, Concerns and Directions, The 32nd Annual Thailand TESOL International Conference “Teaching Collaboration: Shaping the Classroom in the Future”, 27 – 28 January 2012, Bangkok.
  • Keyaravong, S., Using Corpus-Based Research Approach to Develop Thesis Supervision Skills, The International Conference on Doing Research in Applied Linguistics, King Mongkut’s University of Technology Thonburi, 21 – 22 April 2011, p. 37.
  • Keyaravong, S. and Ketwandee, T., The Problems Teachers in Thailand Face in Online Collaboration Projects, International Conference on Teaching and Learning with Technology: Learning, Leading, Innovating, Singapore, 4 – 6 August 2008.

Contact details: 02 470 -8762
Email: sonthida.key@kmutt.ac.th



King Mongkut's University of Technology Thonburi