ชฎา กองจันทร์

ผู้ช่วยศาสตราจารย์

ตำแหน่ง              หัวหน้าศูนย์สารสนเทศและการเรียนรู้

หน่วยงาน            สายวิชาภาษา

ประวัติการศึกษา

ปีที่สำเร็จ ปริญญา สถาบัน
2520 ปริญญาตรี วิชาเอกภาษาอังกฤษ วิทยาลัยครูบ้านสมเด็จเจ้าพระยา
2534 ปริญญาโท สาขาภาษาศาสตร์ประยุกต์ (ภาษาอังกฤษเพื่อวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี) สถาบันเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี
2547 ประกาศนียบัตรวิชา “ Overseas Teachers’ Refresher” University of Sussex, UK

ประสบการณ์

  • หัวหน้าศูนย์การเรียนรู้แบบพึ่งตนเอง ปี 2545-ปัจจุบัน
  • กรรมการบริหาร สมาคมครูภาษาอังกฤษแห่งประเทศไทย (Thailand TESOL) ในพระอุปถัมภ์ของสมเด็จพระเจ้าพี่นางเธอเจ้าฟ้ากัลยาณิวัฒนา กรมหลวงนราธิวาสราชนัครินทร์ ในฐานะประธานกลุ่ม SAL-SIG (Self-Access Learning, Special Interest Group) ปี พ.ศ. 2545-2549

สาขาวิจัย         self-access learning, task-based learning

รางวัลที่ได้รับ

  • โล่รางวัลผู้เชี่ยวชาญการสอนภาษาอังกฤษ จากกระทรวงศึกษาธิการ ปี 2535
  • รางวัลชมเชยครูแม่แบบวิชาภาษาอังกฤษ จากกระทรวงศึกษาธิการปี 2536
  • รางวัลอาจารย์ดีเด่นโรงเรียนวัดรางบัว ปี 2538
  • รางวัลศิษย์เก่าดีเด่น มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี  2552

งานตีพิมพ์ (ย้อนหลัง 5 ปี)

วารสาร

  • Winitkun, D. and Kongchan, C., A Case Study on Perceived Problems in the Student Teacher’s Spoken Classroom Language through Supervisor’s Feedback, rEFLections, Volume 17, No. 1, February 2014, pp. 25 – 40.
  • ชฎา กองจันทร์, How to Use a Ten-Minute-English News Activity to Enhance Students’ Reading Skills, วารสารวิจัยและพัฒนา มจธ., ปีที่ 33, ฉบับที่ 4, ตุลาคม – ธันวาคม 2553, หน้า 281 – 292.
  • Kongchan, C., Management of Change in a Self-Access Learning Centre, rEFlections, Vol. 11, January 2008, pp. 8 – 18.
  • Kongchan, C. (2002) Using Learner Profiles to Inspire Effective Consultations, rEFLections, vol. 4, pp. 15 – 30.
  • Kongchan, C. and Pichaipathanasophon, N. (2001) Teacher’s Reactions toward Curricula Innovation, rEFLections, vol. 3, pp. 8 – 18.
  • Kongchan, C.(2001) The Practicalities of Designing Courses. In Watson Todd, R. (Ed.) Task-Based Learning and Curriculum Innovation. Bangkok: King Mongkut’s University of Technology Thonburi.

หนังสือ

  • Kongchan, C. and Darasawang, P., Roles of Self-Access Centres in the Success of Language Learning, (2015) In Darasawang, P. and Reinders, H. (eds.) Innovation in Language Teaching and Learning: The Case of Thailand, Basingstoke: Palgrave Macmillan, pp. 76 – 88.

Proceedings ในการประชุม

  • Kongchan, C., How Edmodo and Google Docs Can Change Traditional Classrooms, Proceedings of the Inaugural European Conference on Language Learning (ECLL 2013) “Shifting Paradigms: Informed Responses”, 18 – 21 July 2013, Brighton Thistle Hotel, Brighton, United Kingdom, pp. 592 – 600.
  • Kongchan, C., How a Non-Digital-Native Teacher Makes Use of Edmodo, Proceedings of the 5th Edition of the International Conference “ICT for Language Learning”, The Grand Hotel Mediterraneo, Florence, Italy, 15 – 16 November 2012, pp. 207 – 210.
  • Kongchan, C., Edmodo: A User-Friendly Social Learning Platform, Proceedings of the 4th TCU International e-Learning Conference “Smart Innovations in Education & Lifelong Learning”, 14 – 15 June 2012, IMPACT, Muang Thong Thani, Nonthaburi, pp. 49 – 55.
  • Singhasiri, W. and Kongchan. C., (2008) Teachers’ Personality Styles, Objectives and Material Design, Proceedings of the 16th Annual Korea TESOL International Conference : Responding to a Changing World, Seoul, Korea, 25 – 26 Oct. 2008, pp. 170 – 174.
  • Kongchan. C. and Singhasiri, W., (2008) Teachers’ Anxiety about Using L2 in EFL Classrooms, Proceedings of the 16th Annual Korea TESOL International Conference : Responding to a Changing World. Seoul, Korea, 25 – 26 Oct. 2008, pp. 145– 149.
  • Kongchan, C., (2004) Managing a Self-Access Centre, A Thai TESOL Paper Presented in the 13th Taiwan International Symposium on English Teaching, 12 – 14 November 2004, Taipei, Taiwan.
  • Singhasiri, W. and Kongchan, C., (2004) Reflection on Collaborative Research, In the Proceeding of the  24th Annual Thailand TESOL International Conference “Prioritizing Teacher Development” Conference Summaries, 29 – 31 January, Khon Kaen, Thailand.
  • Kongchan,C., (2003) As a Teacher, as a Learner, Proceedings of Research in ELT International Conference, Bangkok:  School of Liberal Arts, KMUTT.
  • Kongchan, C., (2002) From Consultations to Learner Profiles, A Paper Presented at 22nd Annual Thailand TESOL International Conference Inspiring Change in ELT, 17 – 19 January 2002, Chiangmai, Thailand, pp. 44 – 45.

อื่นๆ

  • สุวลี  ชินกำธรวงศ์, พรนภิส  ดาราสว่าง, ชฎา  กองจันทร์, วิชัย  กฤตประโยชน์ และ นิชาพร  ยอดมณี,  การเรียนรู้ภาษาอังกฤษแบบพึ่งตนเอง, 50 บทความ เพื่อการฉลอง 50 ปีแห่งการก่อตั้งมหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี ฉบับที่ 6: มจธ.กับนวัตกรรมการสอน วิจัย และการเรียนรู้ (2), 2553, หน้า 55 – 65.

การเสนอผลงาน (ย้อนหลัง 5 ปี)

  • Kongchan, C., How Edmodo and Google Docs Can Change Traditional Classrooms, The Inaugural European Conference on Language Learning (ECLL 2013) “Shifting Paradigms: Informed Responses”, 18 – 21 July 2013, Brighton Thistle Hotel, Brighton, United Kingdom, p. 18.
  • Kongchan, C., How a Non-Digital-Native Teacher Makes Use of Edmodo, The 5th Edition of the International Conference “ICT for Language Learning”, The Grand Hotel Mediterraneo, Florence, Italy, 15 – 16 November 2012.
  • Kongchan, C., Edmodo: A User-Friendly Social Learning Platform, The 4th TCU International e-Learning Conference “Smart Innovations in Education & Lifelong Learning”, 14 – 15 June 2012, IMPACT, Muang Thong Thani, Nonthaburi.
  • Kongchan, C.  and Vasuwat, S., (2011) How to manage SAC Successfully, March 31 – 1 May 2011 Language Institute, Khon Kaen University.
  • Kongchan, C.  and Singhasiri, W., (2010) Enhancing Science Students to do Self-Editing by Using Questioning Technique, Culi’s  7th International Conference 2010, 1 – 3 December 2010,  The Ambassador Hotel, Bangkok.
  • Kongchan, C., (2010) Preparing Learners for Self-Access Learning, Royal Thai Air Force, Bangkok, 11 Mar. 2010.
  • Kongchan, C. and Vasuwat, S., (2010) Self-Access Language Learning and Integration, Samut Prakan Educational Service Area Office1, Samut Prakan, 1 Jul. 2010.
  • Yamekate K. and  Kongchan,C. , (2010) A Shortcut to Self-Access Material Production, KMUTT 17 – 18 Jul. 2010.
  • Kongchan, C. and Vasuwat, S., (2009) SALC Management and Material Production, Udonthani Vocational College, Udon, 23 Jan. 2008.
  • Keyurawong, S. and Kongchan, C., (2009) Management a Self-Access Language Learning Centre, Mae Fah  Luang University, Chiangrai, 16 – 17 Mar. 2009.
  • Kongchan, C., (2009) Material Design and Production, Ratchapat Phranakorn University, Bangkok, 20 Sept. 2009.
  • Kongchan, C., (2009) Material Design and Production, Ratchapat Phranakorn University, Bangkok, 20 Sept. 2009.
  • Darasawang, P. and Kongchan, C., ( 2008) Management of  Self-Access Learning Centre and Research , Mahidol University, Nakorn Pathom, 28 Nov. 2007.
  • Kongchan, C., (2008, 2010) Setting Up and Management a  Self-Access Learning Cenre, Royal Thai Air Force, Bangkok, 18 – 19 Aug. 2008 and  25 – 26 Jan. 2010.
  • Kongchan, C., (2008),  Setting Up a Self-Access Centre, Peace Corps of the United States (Thailand), Chainart Hotel, Chainat,  28 Jul. 2008.
  • Darasawang, P., Keyurawong, S., Maneekhao, K. and Kongchan, C., (2008) Using Technology in Teaching and Learning English in a University, Srinakharinwirot University, Bangkok 20 Aug. 2008.
  • Kongchan, C. and Neubauer, D., (2007) Effects of Conducting a Survey Research Task by Employing Problem-based Learning Techniques, The 2nd International Conference on Task-Based Language Teaching, University of Hawaii, USA., 20 – 22 Sept. 2007.
  • Kongchan, C., (2003) Is It Worth Investing a Large Amount of  Budget in the Self-Access Learning Centre?, A paper Presented at  Lao TESOL International Conference, Vientiane: Lao TESOL.
  • Kongchan, C., (2003) Self-Access Learning Centres in a Different Light, A Paper Presented at 23rd Annual Thailand TESOL International Conference, Bangkok: Thailand TESOL.

ติดต่อ 02 4708747

อีเมล์  chada.kon@kmutt.ac.th

เวปไซต์ส่วนตัว -



King Mongkut's University of Technology Thonburi