ภมรารัตน์ วิริยะการุณย์

ตำแหน่ง ผู้ช่วยศาสตราจารย์ ดร.

หน่วยงาน สายวิชาภาษา

สถานที่ทำงาน: คณะศิลปศาสตร์  มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระเจ้าจอมเกล้าธนบุรี

ประวัติการศึกษา

ปีที่สำเร็จ ปริญญา สถาบัน
2550 Ph.D. (English as an International Language) (International Program) จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
2539 Cert. (Intensive General and Business English) University of South Australia
2537 ศศ.ม.(ภาษาศาสตร์ประยุกต์ มหาวิทยาลัยมหิดล
2534 ประกาศนียบัตรบัณฑิต

(การแปลภาษาไทยและอังกฤษ)

มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์
2531 ศศ.บ.(ภาษาอังกฤษ) มหาวิทยาลัยเชียงใหม่

ประสบการณ์

  • คณะทำงานผลิตสื่อการเรียนการสอน SEAR Project
  • คณะทำงานผลิตสื่อมัลติมีเดียเผยแพร่ทางอินเตอร์เน็ต ศูนย์วิทยบริการ มจธ.
  • คณะทำงานสร้างข้อสอบ Test of English for Thai Engineers and Technicians (TETET)
  • คณะทำงานสร้างและกลั่นกรองแบบทดสอบ  สถาบันทดสอบการศึกษาแห่งชาติ
  • คณะกรรมการดำเนินงานเครือข่ายโครงการประชุมทางวิชาการระดับชาติทางศิลปศาสตร์ประยุกต์ ครั้งที่ 1 มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าพระนครเหนือ
  • วิพากย์หลักสูตรศิลปศาสตร์บัณฑิต (นานาชาติ) มหาวิทยาลัยราชภัฏหมู่บ้านจอมบึง
  • ผู้เชี่ยวชาญตรวจเครื่องมือวิจัยวิทยานิพนธ์ระดับปริญญาโทและปริญญาเอก
  • บรรณาธิการร่วมวารสาร rEFLections สายวิชาภาษา คณะศิลปศาสตร์  มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระเจ้าจอมเกล้าธนบุรี

สาขาวิจัย

Curriculum development, program evaluation, task-based learning, learning strategies and learner autonomy

งานตีพิมพ์

วารสาร

  • Srimongkontip, S. and Wiriyakarun, P., Measuring Vocabulary Size and Vocabulary Depth of Secondary Education Students in a Thai-English Bilingual School, วารสารศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยอุบลราชธานี, ปีที่ 10, ฉบับที่ 2, 2557, หน้า 181 – 209.
  • ชุติมา บุญปริตร, ภมรารัตน์ วิริยะการุณย์ และ อธิปัตย์ บุญเหมาะ, การศึกษาการใช้กลวิธีการอ่านของผู้เรียนภาษาอังกฤษเพื่อวัตถุประสงค์ทางวิชาการที่มีระดับความสามารถทางภาษาอังกฤษต่ำในการอ่านบทความวิจัย, วารสารสุโขทัยธรรมาธิราช, ปีที่ 25, ฉบับที่ 1, มกราคม – มิถุนายน 2555, หน้า 139 – 153.
  • Wiriyakarun, P.  (2007). Using portfolio assessment in course evaluation, PASAA, Vol. 41, pp. 49 – 70.
  • Wiriyakarun, P. (2004). Critical thinking and task-based learning: Are they compatible?, rEFLections (KMUTT Journal of Language Education), Vol. 6, pp. 9 – 16.
  • Wiriyakarun, P. (2003). Designing task-based materials to promote learner autonomy in the classroom, rEFLections (KMUTT Journal of Language Education), Vol. 5, pp. 1 – 9.

Proceedings ในการประชุม

  • Yantraprakorn, P., Darasawang, P. and Wiriyakarun, P., The Attributes of Successful Distance Language Learners, Proceedings of the International Conference of the Asia Association of Computer-Assisted Language-Learning (AsiaCALL 2013), Khon Kaen University, Khon Kaen, Thailand, 20 – 23 November 2013, pp. 1 – 9.
  • Wiriyakarun, P., Developing an Academic Vocabulary Test for Thai Tertiary Students, Proceedings of the Inaugural European Conference on Language Learning (ECLL 2013) “Shifting Paradigms: Informed Responses”, 18 – 21 July 2013, Brighton Thistle Hotel, Brighton, United Kingdom, p. 578 – 591.
  • Yantraprakorn, P., Darasawang, P. and Wiriyakarun, P., Enhancing Self-efficacy Through Scaffolding, Proceedings of the 3rd International Conference on Foreign Language Learning and Teaching 2013 (FLLT 2013) “Research, Renovation and Reinforcement: Enhancing Quality in Language Education”, 15 – 16 March 2013, The Ambassador Hotel, Bangkok, Thailand, pp. 284 – 295.
  • Thongthangsai, C. and Wiriyakarun, P., The Effects of Explicit and Implicit Negative Feedbacks on Thai EFL Students’ Acquisition of English Grammar, CD Proceedings การประชุมวิชาการระดับชาติทางศิลปศาสตร์ประยุกต์ ครั้งที่ 3 (ThNCAA 2012), คณะศิลปศาสตร์ มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีพระจอมเกล้าธนบุรี, กรุงเทพฯ, 14 ธันวาคม 2555, หน้า 203 – 216.
  • Wiriyakarun, P. (2008). Strategy training for promoting learner autonomy: A case study. Conference summaries: the 16th Annual Korea TESOL International Conference, October 25-26, Seoul, Korea.
  • Wiriyakarun, P.  (2007). An application of the integrated Stake-Tyler model to an evaluation of a task-based English course at King Mongkut’s University of Technology Thonburi. Unpublished doctoral dissertation, Chulalongkorn University, Bangkok, Thailand.
  • Wiriyakarun, P.  (2007). Evaluating a task-based English course: A proposed model. Conference summaries: the 5th International Conference on ELT in China the 1st Congress of Chinese Applied Linguistics, May 16-21, Beijing, The People’s Republic of China.
  • Wiriyakarun, P. (2004). Critical thinking and task-based learning: Are they compatible?. Conference summaries: the 24th Thailand TESOL International Conference, January 29-31, Khon Kaen, Thailand.
  • Wiriyakarun, P. (2003). Designing task-based materials to promote learner autonomy in the classroom, Conference summaries: the 23th Thailand TESOL International Conference, January 23-25, 2003, Bangkok, Thailand.
  • Wiriyakarun, P. (2001). The practicalities of implementing courses. In R., Watson Todd (Ed.), Proceedings of the seminar: Task-Based Learning and Curriculum Innovation (pp.112-115). Bangkok: King Mongkut’s University of Technology Thonburi.
  • Wiriyakarun, P. (2001). Student-centred evaluation of the curriculum. In R., Watson Todd (Ed.), Proceedings of the seminar:Task-Based Learning and Curriculum Innovation (pp.). Bangkok: King Mongkut’s University of Technology Thonburi.

การเสนอผลงาน

  • Presenter: The seminar on  Task-Based Learning and Curriculum Innovation at King Mongkut’s University of Technology Thonburi, May 2-4, 2001. Bangkok.
  • Presenter: The 21th Thailand TESOL International Conference, January 18-20, Bangkok, Thailand
  • Presenter: The 22th Thailand TESOL International Conference, January 17-19, Chiang Mai, Thailand
  • Presenter: The 23 th Thailand TESOL International Conference, January 23-25, 2003, Bangkok, Thailand
  • Presenter: The 24th Thailand TESOL International Conference, January 29-31, Khon Kaen, Thailand.
  • Presenter: The 5th International Conference on ELT in China & the 1st Congress of Chinese Applied Linguistics, May 16-21, Beijing, The People’s Republic of China.
  • Presenter: The 16th Annual Korea TESOL International Conference, October 25-26, Seoul, Korea.
  • Wiriyakarun, P., Examining Thai EFL learners’ knowledge of academic English vocabulary, The 9th Asia TEFL International Conference: Teaching English in a Changing Asia : Challenges and Directions, 27 – 29 July 2011, Seoul, Korea, pp. 272 – 273.
  • Wiriyakarun, P., Developing an Academic Vocabulary Test for Thai Tertiary Students, The Inaugural European Conference on Language Learning (ECLL 2013) “Shifting Paradigms: Informed Responses”, 18 – 21 July 2013, Brighton Thistle Hotel, Brighton, United Kingdom, p. 21.

ติดต่อ 02 470-8753

อีเมล์ pamararat.wir@kmutt.ac.th



King Mongkut's University of Technology Thonburi